Blog
PETITS TALENTS CIENTÍFICS
- 26/05/2023
- Publicado por: Professorat IE Besalú
- Categoría: Cicle superior Projectes

PROJECTE PETITS TALENTS CIENTÍFICS
CURS: 5è de primària
OBJECTIUS:
-
Conèixer que els elements abiòtics i les poblacions d’organismes d’un ecosistema estan interconnectats entre ells de manera que un canvi en un produeix canvis en els altres.
-
Les relacions entre els diferents organismes d’un ecosistema poden ser molt diverses (tròfica, mutualisme, competència, col·laboració, pol·linització, parasitisme).
-
Identificar en una xarxa tròfica els diferents éssers vius segons segons la manera com obtenen l’aliment: els productors, els consumidors primaris, els secundaris i els descomponedors.
-
Reconèixer que la major part d’ecosistemes es mantenen gràcies a l’energia procedent del Sol.
-
Buscar informació en diferents fonts sobre algun ésser viu i escriure un text informatiu.
ÀREES IMPLICADES: llengües, medi natural i educació artística.
DURADA: Un trimestre
DESCRIPCIÓ:
A partir del repte: Quins animals hi ha a l’estació d’investigació i com es relacionen entre ells? hem seguit la següent línia d’investigació:
1a part– Investiguem una zona de Besalú, al costat del riu, i anotem i identifiquem els éssers vius que hem trobat. (insectes, aus, plantes, arbres, fongs..)
2a part– Cada alumne estudia un animal o planta, en busca informació i ens centrem amb: Què necessita per viure i amb qui es relacionen.
3a part.: muntem una xarxa per veure quines relacions s’estableixen entre els éssers vius, quin treu energia de l’altre, quin s’aprofita de l’altre o bé si s’ajuden mútuament.
4a part. Després d’investigar els éssers vius que es veuen a simple vista, investiguem què passa quan els animals es moren o els fruits cauen de l’arbre. Anem al laboratori per observar floridures i creem un compostador per veure com es descompon la matèria. A més, analitzem uns vídeos on es veu el procés de descomposició dels animals.
La cloenda d’aquest projecte s’ha fet a Olot, a la sala Torín on hem participat en el fòrum d’experiències. En aquesta sessió les diferents escoles que han participat en aquest projecte, han pogut explicar i presentar la seva línia d’investigació i les conclusions obtingudes. Ha estat molt interessant veure el que han estudiat altres escoles.